Collectief herman* is opgericht door Daantje Idelenburg, Kenneth Cardon, Lois Lumonga Brochez, Milan Vandierendonck en Sara Lâm. Samen studeerden ze in 2019 af als toneelspelers aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.
De leden van herman hebben diverse persoonlijkheden die elkaar sterk complimenteren. Na hun opleiding merkte zij heel snel dat zij zich naast het toneelspelen ook als theatermakers verder wouden ontwikkelen. Hun samenwerken is gebaseerd op een organisch en wederzijds toelaten en aanmoedigen van hun individuele verbeeldingen, gevoeligheden en inzichten. Hun werk draagt hierdoor een authentieke, dynamische en frisse uitstraling.
Collectief herman maakt maatschappijkritisch, speels en conceptuele voorstellingen.
Die zich op een interdisciplinaire manier uiten op scène.Ze gaan steeds op zoek naar het medium die conceptueel het best bij hun verhaal past.
Collectief herman wil bij elk artistiek onderzoek een werkomgeving instellen waarbij iedereen die participeert op gelijke voet mede-onderzoekt en creëert. Veiligheid, vertrouwen en inclusiviteit staan centraal om deze gezonde werksfeer te garanderen. Zij geloven dat deze pijlers niet alleen de productiviteit en kwaliteit van hun werk stimuleert, maar vooral hun ontwikkeling en welzijn als kunstenaars en als mensen begunstigd.
In hun werk stappen ze weg van klassieke westerse verhaalstructuren waarbij een schadelijke patriarchale denkkader in stand wordt gehouden. Een denkkader die grote groepen in onze samenleving uitsluit. Collectief herman gaat eerder op zoek naar manieren om deze normatieve verhalen te deconstrueren en plaats te maken voor nieuwe of nog ongehoorde vertellingen.
Door zichzelf blijvend in vraag te stellen en zich bij te scholen in zaken als: gender en diversiteit, anti-kapitalisme, feminisme, anti-racisme, dekolonisatie,… werken ze hier actief aan. De inzichten die hieruit voortvloeien incorporeren ze in hun werk.
Ze houden zich dus niet strikt tot teksttheater of repertoire. Collectief herman bespeelt en bevraagt de klassieke theater codes en zoekt zo de grenzen op van haar medium.
Dit laatste was heel erg zichtbaar in hun eindejaarsvoorstelling, wat ook hun eerste voorstelling was: Om niets te zeggen.(2018). Deze voorstelling, gebaseerd op de film The Idiots van Lars von Trier, was een radicaal experiment, waarin de zoektocht naar vrijheid en integriteit centraal stond.. Om niets te zeggen speelde in de Monty en de Bourla in Antwerpen, de Brakke Grond in Amsterdam tijdens het ITS festival en het ArcaTheater in Gent. Volgens Emiel Rietvelt, verantwoordelijke voor productie en techniek op het ITS festival, was Om niets te zeggentoen de meest besproken voorstelling. Walter Bart van Wunderbaum was heel enthousiast
na het zien van Om niets te zeggen. Hij nodigde herman daarom uit om deze voorstelling in mei 2020 in het Theaterhaus Jena (Duitsland) te presenteren.
Collectief herman wil hun publiek niet louter entertainen, maar wil hun kijkers, als ook zichzelf, blijven uitdagen en elkaar blijven aansporen tot zelfreflectie en bewustwording. Het doel is om zo een cultuur mee verder te zetten waarbij er ruimte is en ruimte wordt gegarandeerd voor gemarginaliseerde en onderdrukte verhalen en stemmen in onze samenleving.
In 2020 maakte ze de voorstelling ★ ★ ★ ★ ☆ vier sterren. Waar het hoofdthema het ego was. Deze voorstelling koos collectief herman vormelijk om er een film van. Waarin ze toxiciteit van een te grote ego’s blootleggen.
Deze voorstelling speelde op LAFS-festival 2020 Monty. Op het Theater festival 2021. En speel 2022. In Arca Gent. C-mine Genk.
In de 2021 gaan collectief herman samen met de Roovers in première met Anatomie antigone. Een herwerking van het klassieke griekse toneelstuk van Sophokles. Hierin worden staat het verzet centraal.